Motivácia, angažovanosť a spokojnosť Posted on July 5, 2016January 23, 2017 Príchodom mileniálov do firiem a ich postupným prenikaním na manažérske pozície, no aj s ohľadom na neustále rýchlejší vývoj technológií a potrebu firiem vyvíjať sa aktívne zvnútra, je posun ku angažovanosti a novému štýlu leadershipu nevyhnutnou zmenou, ktorou potrebujú manažéri prejsť. Pre diskusiu o angažovanosti a o jej zdravej miere pre rôzne firmy je dôležité pozrieť sa na to, čo vlastne pre výkon a dosahovanie cieľov potrebuje. Bolo by naivné myslieť si, že všetky firmy môžu mať (a udržať) 100% mieru angažovanosti – pre jednotlivé odvetia a typy pracovných pozícií je totiž potrebná rôzna miera spokojnosti, motivácie a angažovanosti… Jedným zo základných ukazovateľov, ktoré firmy merajú prieskumami, je spokojnosť zamestnancov, pretože pre náklady na ľudské zdroje je ne/spokojnosť indikátorom budúcej fluktuácie. Z pohľadu riadenia výkonu už spokojnosť zamestnancov veľmi určujúca nie je – spokojní zamestnanci pravdepodobne vo firme zostanú, výkon budú podávať rôzny ako individuálne, tak aj z pohľadu času. Aby sme so spokojnými zamestnancami dosahovali aj výkon, je motivácia jednou zo základných tém manažérskej práce s ľuďmi. Nájsť správne otázky na odhalenie motivátorov jednotlivých kolegov, identifikovať pre nich správne úlohy aj rozvoj a komunikovať ich tak, ako to práve potrebujú, je častokrát výzvou nielen pre juniorných manažérov. Angažovanosť ide ešte o trochu ďalej, z pozície manažérov potrebujeme pracovať aj s aspektami ako zmysluplnosť, sloboda a autonómia, vzťahy a dôvera. Pri spokojných zamestnancoch je to celkom jednoduché. Kým je im dobre, to znamená, kým majú svoj plat, benefity, na ktoré sú zvyknutí, prístup od nadriadeného, ktorý im vyhovuje a prostredie (ani kolegovia) sa im nemenia, budú do práce chodiť a robiť to, čo robili aj doteraz. Odpovedia na otázky od vyšších manažérov, vyplnia prieskumy a po skončení pracovnej doby odchádzajú robiť niečo, čo ich baví. Očakávať od nich proaktívny prístup, snahu o zlepšovanie procesov, prostredia alebo produktov môžeme počas prvých šiestich mesiacov od nástupu do firmy, alebo od zmeny pozície. Ak sa pre nich čokoľvek z predpokladov na to, aby boli spokojní zmení, začnú veľmi aktívne a nahlas prejavovať svoju nespokojnosť. Pri motivovaných zamestnancoch ako manažéri vieme, že dokážu svoju prácu urobiť samostatne, podľa očakávaní dobre a rozumejú tomu, čo im to prinesie. Ak je odmena (a nemusí ísť len o finančné ohodnotenie) pre nich adekvátna k vynaloženému úsiliu, s veľkou pravdepodobnosťou budú podávať svoj štandardný výkon. Štandardný výkon môže byť pre každého z nich na inej úrovni a aj očakávanú odmenu a jej hodnotu budú vnímať každý inak. Dobrý manažér so svojimi ľuďmi o ich očakávaniach, smerovaní a tom, čo ich baví hovorí, aby poznal individuálne motivátory a vedel cez ne podporovať výkon, a tiež rozvoj. S angažovanými zamestnancami to majú manažéri na prvý pohľad jednoduchšie – vedia, prečo chcú pracovať pre danú firmu, aktívne sa pýtajú na možnosti rastu, jasne pomenovávajú, čo chcú robiť a za akých okolností. Dokonca aktívne pristupujú k diskusiám o stratégii firmy, značke, o vnímaní firmy ako zamestnávateľa, pretože chcú byť súčasťou úspešného celku. No na to, aby s plným nasadením využívali svoj potenciál v prospech firmy si kladú aj svoje podmienky. Chcú dôveru a kompetencie, aby mohli samostatne rozhodovať o tom, kedy, na čom a ako budú pracovať. Chcú byť obklopení rovnako schopnými ľuďmi, s ktorými si zároveň majú čo povedať aj ľudsky, nielen pracovne. Chcú ocenenie za svoju prácu a chcú mať podporu a priestor na rozvoj s ohľadom na svoju predstavu o kariérnom smerovaní. A toto všetko spolu je pre manažérov zvyknutých na poslušných zamestnancov tvrdý oriešok. Preto je cestou, aby sme sa ako manažéri zamerali v prvom rade na seba, aby sme identifikovali, čo my sami potrebujeme pre to, aby sme boli angažovaní. Lebo až potom dokážeme dávať priestor iným a hľadať s nimi možnosti, ako môžu byť angažovaní oni. Angažovanosť Leadership Mileniáli komunikáciaposunsebareflexia
Leadership Čo je cieľom motivácie? Posted on April 22, 2016February 4, 2021 Zamýšľali sme sa nedávno pri jednom manažérskom tréningu spolu s klientami nad tým, čo všetko môže manažér získať, ak sa bude venovať motivácii podriadených systematicky, individuálne aj tímovo a ak pritom bude vychádzať z motivátorov svojich ľudí. Väčšia diskusia nastala v momente, keď sme sa dostali k informácii, že otázka „čo ťa motivuje?“ v zásade nefunguje…. Read More
Angažovanosť 5 dôvodov, prečo lídri potrebujú vedieť koučovať Posted on March 18, 2021July 11, 2023 1.Nové generácie pracovníkov. Už s príchodom mileniálov bolo jasné, že sa menia potreby zamestnancov na to, akým spôsobom sú riadení. Manažéri začali hľadať odpovede na otázku, čo majú zmeniť, aby s touto novou skupinou mohli pracovať, motivovať ju a dosahovať ciele. Ďalšia generácia, nazývaná Z (od cca 1997), má potrebu nachádzania vlastných odpovedí… Read More
Koučing Prečo verím koučovaniu Posted on November 26, 2016February 4, 2021 Keď som pred jedenástimi rokmi prvýkrát vyskúšala koučovanie v pozícii klienta, bola som prekvapená, ako intenzívne musím premýšľať… vlastne, možno som ani nemusela, ale chcela som sa posunúť pri riešení tém a otázok, kvôli ktorým som do koučovania šla. Až neskôr som si uvedomila, že to bola skvelá práca kouča, čo… Read More