Prečo nám už nestačí motivácia a vo firmách chceme radšej angažovanosť? Posted on April 22, 2016February 4, 2021 Ak sme doteraz vo firmách hľadali spôsoby, ako podporovať motiváciu, išlo nám o udržateľný prístup k výkonu zamestnancov. Výkon, ktorý sme zamestnancom nadiktovali v podobe krátkodobých cieľov, väčšinou aj vrátane spôsobu ich plnenia. Na tento účel je motivácia výborným nástrojom – jej správne využitie vo vhodnom čase umožní manažérovi nechať zamestnanca robiť prácu, ktorú robiť má a potom mu zadať ďalšiu. Áno, ako manažéri chceme, aby ľudia robili svoju prácu. Slabé miesto tohto nastavenia nastáva v momente, keď naši zamestnanci chcú veciam rozumieť, napĺňať si vlastný pocit zmysluplnosti, vytvárať v práci hodnotu. A takýchto zamestnancov je stále viac. Nejde len o mileniálov, pre ktorých je potreba dôležitosti a prepojenia na zmysluplnosť významná. Aj množstvo dnešných štyridsiatnikov sa začína orientovať na napĺňanie svojej osobnej vízie a hľadanie zmysluplnosti. Toto chcenie zamestnancov vytvára na manažérov nové očakávania. A my manažéri, zvyknutí, že naše riadenie a orientácia na výkon prinášali úspechy, začíname byť zmätení, prečo prestáva náš prístup fungovať. Pritom ako manažéri častokrát prehliadame, že so zamestnancami, ktorí hľadajú zmysel, chcú veciam rozumieť a pýtajú si súvislosti, môžeme dosiahnuť oveľa viac, ako ciele, ktoré im nadiktujeme a naučíme ich, akou cestou ich majú splniť. Pretože pri angažovaných zamestnancoch je manažér v pozícii toho, kto prináša víziu. A zamestnanci, práve vďaka tomu, že sa orientujú na vytváranie hodnoty, hľadajú a nachádzajú riešenia, ktoré sú funkčné z pohľadu firmy a jej rozhraní,udržateľné s ohľadom na smerovanie,orientované na zákazníka,prinášajúce želaný výkon. Pretože len takýto komplex je pre nich zmysluplný. V takomto nastavení zamestnanci hľadajú odpovede, ako veci môžu fungovať a prinášať hodnotu všetkým zúčastneným. Priznávam, pre manažéra môže byť táto predstava veľkou výzvou. Ako manažéri v nej vlastne strácame istoty – nebude už fungovať tradičné riadenie založené na statuse, ani direktíva. Potrebujeme k zamestnancom pristupovať partnersky, zaujímať sa o nich, poznať ich aj ich pohľad na zmysluplnosť, budovať dôveru, diskutovať a nechávať priestor. A, možno najdôležitejšia časť, potrebujeme mať v rovnováhe zdravé sebavedomie a pokoru, aby sme dokázali zamestnancom ponúknuť slobodu a poskytovať im skôr oporu ako ich viesť za ruku. Odmenou za to sú prirodzene a dlhodobo motivovaní zamestnanci, ľudsky lojálni k svojmu šéfovi a vďaka nemu aj k firme. Zamestnanci, ktorým záleží na tom, aby sa firme darilo a cítia sa zaviazaní aktívne k tomu prispievať. Zamestnanci, ktorí neváhajú iniciovať aktivity nad rámec svojich pracovných náplní, ak vidia, že môžu priniesť zlepšenie a podporu dosiahnutia strategických cieľov. Angažovaní zamestnanci majú totiž okrem motivácie silný pocit dôvery vo víziu, za ktorou idú a dôvery voči ľuďom, s ktorými na nej pracujú. Majú vieru v hodnotu, ktorú spolutvoria, sú lojálni a chcú byť aktívnou súčasťou firmy. A čo viac by sme ako manažéri mohli chcieť? Rozvoj Zmysluplná práca
Správny čas Posted on November 1, 2016 Je veľký rozdiel medzi tým, keď niečo urobíme, lebo chceme a keď to urobíme, lebo „by sme mali“. A nezáleží na tom, či to, že by sme mali, je názor niekoho z nášho okolia, alebo si to hovoríme my sami. Častokrát, hoci si to hovoríme sami, ide o názor okolia. Akurát nám to opakovali… Read More
Pomáhanie iným alebo sebe? Posted on August 10, 2014September 1, 2014 Vďaka mojej práci mám možnosť veľa diskutovať s rôznymi ľuďmi o témach, ktoré práve riešia. Väčšinou ide o veci, ktoré sú pre nich aktuálne dôležité a chcú sa v nich posunúť, majú tušenie, akým smerom to má byť a čo všetko im má nový stav priniesť. A ja si s… Read More
Skúsenosti a zážitky Posted on August 11, 2014September 1, 2014 Odkedy som sa na svoj život (a vlastne aj sama na seba) začala pozerať pozitívne, zisťujem, že je jednoduchší a oveľa príjemnejší a ja sa cítim pokojne a spokojne. Môj „nový“ prístup spočíva v pohľade na veci, ktoré sa mi dejú. Ak sa dostanem do situácie, ktorá je pre mňa nepríjemná (pokuta, hádka, nepriateľská… Read More